Taal- en Rekendans in het onderwijs
Onderzoek wijst uit dat peuters en kleuters 5-8 uur per dag beweging nodig
hebben.
In 2030 leren dan ook alle jonge kinderen in Nederland door dans, spel en
beweging.
Het is niet alleen leuker en makkelijker, maar het is noodzakelijk om het
kinderbrein zich optimaal te laten ontwikkelen. Kinderen tussen 0-7 (Het Jonge Kind) leren door te ervaren; met het lijf en met
de zintuigen.
Dans werkt in de basis al aan de sociale-emotionele ontwikkeling en aan de
ontwikkeling van
motoriek, cognitie, creativiteit, denken, samenwerken, communicatie en zelfregulering.
In de lessen Taal- en Rekendans staat fysiek en ervaringsgericht leren
centraal;
- De inhoud
sluit door middel van dans aan op de SLO doelen voor taal en rekenen.
-
Is geschikt
voor voorschoolse opvang, peuterspeelzalen en kleutergroepen.
- De lessen
worden op maat gemaakt bij methodes, het thema en netwerk van begrippen.
- In elke les
wordt een leeromgeving gecreëerd waarin wat kinderen doen, voelen, horen, zien,
zeggen
en belevenissen verbonden worden met elkaar.
Dit door gebruik te maken
van zang, dans, versjes opzeggen en door gebruik te maken van materialen.
- Hierdoor gaat
het leren van nieuwe begrippen plezierig en snel.
De lessen vinden dan ook onder ‘schooltijd’ plaats.
Wat levert Taal- en Rekendans jouw school op?
- Betere
toetsresultaten
- Directe
werkdrukverlaging
- Grotere
woordenschat
- Makkelijker,
sneller leren met veel plezier
- Meer
mogelijkheden om het kind te laten leren op natuurlijke wijze
(door beweging,
door spel, door dans, door zang en door te doen)
- Een kans om
beweeglijkheid van Het Jonge Kind in te zetten als kracht bij het leren
- Door het doen
en zeggen blijft het beter hangen
Wij zetten graag het kind, de leerkracht en het onderwijs in beweging door
middel van dans en nog veel meer.
Ook interesse in Taal- en Rekendans?
Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.
E-mail: info@dansplezier.nl
Telefoon: 0621661564